|
REC1685252 |
Ens iniciem a llegir i escriure: paper, llapis, lletres i molt més… |
2023-2024 |
Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil |
|
|
|
1/8/2024 - 21/8/2024 (30 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
Associació Desig d'Aprendre
|
| |
|
|
| |
Tipus activitat |
14DA Ens iniciem a llegir i escriure: paper, llapis, lletres i molt més…
|
| |
Inscripció |
01/09/2023 - 01/08/2024 |
|
|
Cost matrícula (Euros) |
40
|
| |
Descripció i Metodologia: |
Al llarg de l’educació infantil i en els primers cursos de l’educació primària es desenvolupa un dels processos d’aprenentatge més importants: la lectoescriptura. Aquest procés és la base de l’aprenentatge que es dona a l’escola i, en general, a la nostra vida diaria. Les lletres ens envolten.
Una mirada general, una base pràctica i teòrica de com conquistar el codi escrit des de una mirada respectuosa cap a l’infant, tenint en compte les necessitats reals a l’aprendre a llegir i escriure. Amb propostes significatives, pràctiques i vivencials per dur a la pràctica de forma interdisciplinar a la nostra aula tot tenint en compte els diferents nivells maduratius dels nostres nens i nenes partint dels seus interessos.
La metodologia de la formació és a través diferents recursos, com videos, fòrums, tasques, qüestionaris i pdfs, volem que les participants tinguin desig d'aprendre mentre gaudeixen del que aprenen. Recursos i eines proporcionades a través de la plataforma Moodle que fem servir al Campus de la nostra escola. I sempre amb l'acompanyament de la formadora.
-El lloc de l'activitat és online, curs telemàtic (en línea asíncron) a través de la plataforma Moodle, al Campus de l'escola, i l'horari a distribuir com millor convingui a la participant durant les dates de la convocatòria.
-Als cursos i seminaris, publicitat que se’n fa: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i de les nostres xarxes socials (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
-Tipus de difusió de l'activitat: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i les nostres xarxes socials: (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
|
| |
Objectius |
-Tenir present el procés natural dels infants vers la lectura i l'escriptura.
-Posar en práctica diferents propostes de lectura i escriptura tenint en compte el nivell de desenvolupament de l'infant. Propostes manipulatives, significatives i vivencials.
-Conèixer diferents recursos per poder avaluar el procés de la lectoescriptura. El paper de l'adult en aquest procés.
-Crear referents d'aula significatius pels infants.
-Conèixer els racons d'aprenentatge per treballar aspectes de llengua i presentar l'ortografia en els primers cursos de primària.
|
| |
Continguts |
Mòdul 1: Què és llegir i escriure?
-El procés natural de la lectoescritura: desde de la consciència fonològica fins l'inici de la lectoescritura.
-Els mètodes d’escriptura. Veurem els diferents mètodes per tal d’escollir el més adient.
-Els metodos de lectura que hi ha actualment vigents.
-Què diu el nou currículum d’infantil sobre el procés de la lectoescriptura?
-I el de primària?
Mòdul 2: Posant en pràctica:
Propostes de lectoescritura i materials:
-Per conèixer les lletres tot manipulant.
-Per fer paraules de manera divertida i vivencial.
-Per fer frases amb un context competencial.
-Comprensió de petits texts de manera divertida.
-Com treballar l’ortografia en els primers cursos de primària d’una manera amena.
-Com tenir i fer Referents d’aula significatius pel grup.
Mòdul 3: Posant fil a l’agulla:
-L’avaluació de la lectoescritura. Maneres d’avaluar i diferents recursos a tenir en compte.
-El paper de l’adult en aquest procés. Acompanyant, observant, adaptant les propostes a tot l’alumnat per potenciar les seves habilitats. T
-Llibres per treballar la lectoescriptura per tenir a la biblioteca d’aula i poder fer fils conductors.
-Racons de llengua per posar a la pràctica de manera significativa la lectoescriptura.
-Tipus de lletra: pal, lligada, impremta?
|
| |
Formador/a |
Meritxell Pérez Aguilar
|
| |
Avaluació |
Pla d'avaluació de l'activitat:
-El curs consta de tres mòduls tant teòrics com pràctics.
-En cada mòdul es presenta un fòrum de reflexió on han de explicar el què han après al llarg de tot el mòdul, així com fer aportacions i interaccions amb els i les altres participants del curs. Aquests fòrums serán avaluats per la formadora.
-A més en els mòduls 2 i 3 cal presentar una tasca sobre lectoescriptura posada a la pràctica.
-En el mòdul 2: caldrà fer una pràctica sobre lectoescriptura tenint en compte el nivell evolutiu dels infants, quins continguts es volen treballar i quines competències. Així com també el procés de l’adult i els materials utilitzats.
-En el mòdul 3: caldrà crear un material competencial per tal de treballar la lectoescriptura amb els infants a l’aula. Partint dels interessos d’aquests i tenint present com avaluarem.
Tasques d'aprofitament que el o la participant haurà fet:
MÒDUL 1:
-Visionat d’un vídeo sobre la importància de la lectura i l'escriptura fet per la formadora.
-Treball reflexió sobre la teoria del mòdul 1.
-Aportacions reflexives en el fòrum 1.
MÒDUL 2:
-Visionat d’un vídeo sobre diferents propostes per treballar la lectoescriptura fet per la formadora.
-Treball reflexiu sobre la teoria del mòdul 2.
-Aportacions reflexives al fòrum 2.
-Tasca pràctica on es realitza una proposta significativa de lectoescriptura.
-Carpeta compartida amb els i les participants de recursos fets per ells mateixos.
MÒDUL 3:
-Visionat d’un vídeo sobre el paper de l’adult en el procés de lectoescriptura fet per la formadora.
-Treball reflexiu sobre la teoria del mòdul 3.
-Aportacions al fòrum 3.
-Tasca pràctica on s’ha de realitzar un material competencial de lectoescriptura.
-Carpeta compartida amb els i les participants de recursos fets per ells mateixos.
|
| |
Requisits de certificació |
Per poder certificar la formació, el i la participant haurà d'haver realitzat totes les tasques que es proposen a cada mòdul. Participar de forma activa en els fòrums del curs i interactuar amb la resta de persones del curs en algun moment. Tot basat en els continguts del curs, una participació significativa que demostri que ha après.
Si hi hagués qüestionaris o qualsevol altre tipus de tasca als mòduls, també caldrà fer-la, i en finalitzar la formació contestar el qüestionari o fòrum de satisfacció.
Si fos una convocatòria en què una activitat que ho requereixi no es pugui dur a la pràctica s'adaptarà aquesta a les circumstàncies del moment. Si una persona no està en actiu en el moment de la formació se li adapta també qualsevol activitat que requereix demostració a l'aula, com es fa durant els estudis previs a incorporar-se al món laboral.
El curs ha de quedar acabat al 100% dins de les dates assenyalades.
|
| |
Persones destinatàries |
Infantil-primària
|
| |
E-mail |
desigdaprendre@gmail.com
|
| |
|
|
|