Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1685252   Ens iniciem a llegir i escriure: paper, llapis, lletres i molt més…
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil
  
   1/8/2024 - 21/8/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Desig d'Aprendre
  
  
  
Tipus activitat   14DA Ens iniciem a llegir i escriure: paper, llapis, lletres i molt més…
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/08/2024
  
Cost matrícula (Euros)   40
  
Descripció i   Metodologia:   Al llarg de l’educació infantil i en els primers cursos de l’educació primària es desenvolupa un dels processos d’aprenentatge més importants: la lectoescriptura. Aquest procés és la base de l’aprenentatge que es dona a l’escola i, en general, a la nostra vida diaria. Les lletres ens envolten.

Una mirada general, una base pràctica i teòrica de com conquistar el codi escrit des de una mirada respectuosa cap a l’infant, tenint en compte les necessitats reals a l’aprendre a llegir i escriure. Amb propostes significatives, pràctiques i vivencials per dur a la pràctica de forma interdisciplinar a la nostra aula tot tenint en compte els diferents nivells maduratius dels nostres nens i nenes partint dels seus interessos.

La metodologia de la formació és a través diferents recursos, com videos, fòrums, tasques, qüestionaris i pdfs, volem que les participants tinguin desig d'aprendre mentre gaudeixen del que aprenen. Recursos i eines proporcionades a través de la plataforma Moodle que fem servir al Campus de la nostra escola. I sempre amb l'acompanyament de la formadora.

-El lloc de l'activitat és online, curs telemàtic (en línea asíncron) a través de la plataforma Moodle, al Campus de l'escola, i l'horari a distribuir com millor convingui a la participant durant les dates de la convocatòria.

-Als cursos i seminaris, publicitat que se’n fa: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i de les nostres xarxes socials (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).

-Tipus de difusió de l'activitat: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i les nostres xarxes socials: (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
  
Objectius   -Tenir present el procés natural dels infants vers la lectura i l'escriptura.
-Posar en práctica diferents propostes de lectura i escriptura tenint en compte el nivell de desenvolupament de l'infant. Propostes manipulatives, significatives i vivencials.
-Conèixer diferents recursos per poder avaluar el procés de la lectoescriptura. El paper de l'adult en aquest procés.
-Crear referents d'aula significatius pels infants.
-Conèixer els racons d'aprenentatge per treballar aspectes de llengua i presentar l'ortografia en els primers cursos de primària.
  
Continguts   Mòdul 1: Què és llegir i escriure?

-El procés natural de la lectoescritura: desde de la consciència fonològica fins l'inici de la lectoescritura.
-Els mètodes d’escriptura. Veurem els diferents mètodes per tal d’escollir el més adient.
-Els metodos de lectura que hi ha actualment vigents.
-Què diu el nou currículum d’infantil sobre el procés de la lectoescriptura?
-I el de primària?

Mòdul 2: Posant en pràctica:

Propostes de lectoescritura i materials:
-Per conèixer les lletres tot manipulant.
-Per fer paraules de manera divertida i vivencial.
-Per fer frases amb un context competencial.
-Comprensió de petits texts de manera divertida.
-Com treballar l’ortografia en els primers cursos de primària d’una manera amena.
-Com tenir i fer Referents d’aula significatius pel grup.

Mòdul 3: Posant fil a l’agulla:

-L’avaluació de la lectoescritura. Maneres d’avaluar i diferents recursos a tenir en compte.
-El paper de l’adult en aquest procés. Acompanyant, observant, adaptant les propostes a tot l’alumnat per potenciar les seves habilitats. T
-Llibres per treballar la lectoescriptura per tenir a la biblioteca d’aula i poder fer fils conductors.
-Racons de llengua per posar a la pràctica de manera significativa la lectoescriptura.
-Tipus de lletra: pal, lligada, impremta?
  
Formador/a   Meritxell Pérez Aguilar
  
Avaluació   Pla d'avaluació de l'activitat:

-El curs consta de tres mòduls tant teòrics com pràctics.
-En cada mòdul es presenta un fòrum de reflexió on han de explicar el què han après al llarg de tot el mòdul, així com fer aportacions i interaccions amb els i les altres participants del curs. Aquests fòrums serán avaluats per la formadora.

-A més en els mòduls 2 i 3 cal presentar una tasca sobre lectoescriptura posada a la pràctica.
-En el mòdul 2: caldrà fer una pràctica sobre lectoescriptura tenint en compte el nivell evolutiu dels infants, quins continguts es volen treballar i quines competències. Així com també el procés de l’adult i els materials utilitzats.
-En el mòdul 3: caldrà crear un material competencial per tal de treballar la lectoescriptura amb els infants a l’aula. Partint dels interessos d’aquests i tenint present com avaluarem.


Tasques d'aprofitament que el o la participant haurà fet:

MÒDUL 1:
-Visionat d’un vídeo sobre la importància de la lectura i l'escriptura fet per la formadora.
-Treball reflexió sobre la teoria del mòdul 1.
-Aportacions reflexives en el fòrum 1.

MÒDUL 2:
-Visionat d’un vídeo sobre diferents propostes per treballar la lectoescriptura fet per la formadora.
-Treball reflexiu sobre la teoria del mòdul 2.
-Aportacions reflexives al fòrum 2.
-Tasca pràctica on es realitza una proposta significativa de lectoescriptura.
-Carpeta compartida amb els i les participants de recursos fets per ells mateixos.

MÒDUL 3:
-Visionat d’un vídeo sobre el paper de l’adult en el procés de lectoescriptura fet per la formadora.
-Treball reflexiu sobre la teoria del mòdul 3.
-Aportacions al fòrum 3.
-Tasca pràctica on s’ha de realitzar un material competencial de lectoescriptura.
-Carpeta compartida amb els i les participants de recursos fets per ells mateixos.
  
Requisits de  certificació   Per poder certificar la formació, el i la participant haurà d'haver realitzat totes les tasques que es proposen a cada mòdul. Participar de forma activa en els fòrums del curs i interactuar amb la resta de persones del curs en algun moment. Tot basat en els continguts del curs, una participació significativa que demostri que ha après.
Si hi hagués qüestionaris o qualsevol altre tipus de tasca als mòduls, també caldrà fer-la, i en finalitzar la formació contestar el qüestionari o fòrum de satisfacció.
Si fos una convocatòria en què una activitat que ho requereixi no es pugui dur a la pràctica s'adaptarà aquesta a les circumstàncies del moment. Si una persona no està en actiu en el moment de la formació se li adapta també qualsevol activitat que requereix demostració a l'aula, com es fa durant els estudis previs a incorporar-se al món laboral.
El curs ha de quedar acabat al 100% dins de les dates assenyalades.
  
Persones  destinatàries   Infantil-primària
  
E-mail   desigdaprendre@gmail.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 31/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).